„9-Euro-Ticket“: Wsiąść do pociągu byle jakiego? 

Od 1 czerwca w transporcie miejskim oraz regionalnym korzystać możemy z biletu „9-Euro-Ticket“.  W poniższym tekście przedstawię Wam gołe fakty na temat tego projektu. Oczywiście jestem świadomy tego, że w mediach w ostatnim czasie wiele jest materiałów na temat zasadności tego projektu. Moim celem dziś jest jednak możliwie obiektywne przedstawienie projektu, odpowiedzenie na pytanie, czy rzeczywiście możemy wsiąść do pociągu byle jakiego, jednocześnie pozostawiając Wam, potencjalnym klientom, decyzję o zakupie bądź też nie. 

Czym jest 9-Euro-Ticket? 

Jak informuje strona rządowa bundestag.de, 9-Euro-Ticket jest jednorazową i ograniczoną czasowo na miesiące czerwiec, lipiec i sierpień ofertą. Bilet, jak nietrudno się domyślić kosztuje dziewięć euro i ważny jest jeden miesiąc kalendarzowy. 

Gdzie można kupić bilet? 

Bilet nabyć można tradycyjnie w automatach i kasach Deutsche Bahn oraz online na stronie https://www.besserweiter.de/ i poprzez specjalną aplikację o nazwie „9 Euro-Ticket“. 

Gdzie bilet jest ważny? 

Bilet ważny jest w całych Niemczech w autobusach oraz pociągach miejskich i regionalnych w drugiej klasie. Biletu nie można używać w pociągach dalekobieżnych kolei niemieckiej ICE, EC, ICE oraz pociągach i autobusach operatorów prywatnych jak Thalys, FlixTrain czy FlixBus. Bilet jest także ważny na promach kursujących w ramach ruchu miejskiego na przykład w Berlinie czy Hamburgu. 

Kto może używać biletu? 

Bilet dostępny jest dla wszystkich klientów. Dzieci poniżej szóstego roku życia podróżujące pod opieką osoby dorosłej nie potrzebują własnego biletu. Dzieci od szóstego roku życia muszą mieć własny bilet. 

Co z dotychczasowymi biletami abonamentowymi? 

Wszystkie bilety abonamentowe automatycznie stają się czasowo biletami za dziewięć euro, ich wartość wynikająca z wyższej ceny naliczana jest na kolejne miesiące lub zwracana właścicielowi biletu. Jednocześnie wszelkie korzyści wynikające z zawartego abonamentu pozostają zachowane. 

Czy wolno zabierać ze sobą rower? 

Tak ale tylko jeśli wykupiony wcześniej bilet abonamentowy przewidywał możliwość zabrania roweru. W innym przypadku możliwość transportu roweru musi być dodatkowo wykupiona.  

Czy trzeba się liczyć z przeładowanymi pociągami? 

Za funkcjonowanie regionalnego transportu publicznego odpowiedzialne są niemieckie kraje związkowe (Bundesländer). Rząd niemiecki wychodzi z dość optymistycznego założenia, że ruch będzie odbywał się normalnie. Z aktualnych doniesień medialnych wiemy już, że szczególnie w weekendy regionalnie liczyć trzeba się z przeładowanymi pociągami. 

Dlaczego wprowadzono 9-Euro-Ticket? 

Bilet jest inicjatywą rządu niemieckiego i częścią pakietu energetycznego, którego celem jest odciążenie mieszkańców Niemiec w kontekście rosnących cen paliw i energii. Innymi słowy bilet ma zrekompensować rosnące ceny paliw i energii. 

Kto finansuje ten bilet? 

Środki regionalne w Niemczech podwyższone zostały w ten sposób, aby we wszystkich regionach możliwe było wprowadzenie biletu. Suma przeznaczonych środków wynosi 2,5 miliarda euro i bazuje na prognozie krajów związkowych dotyczącej liczby niedoszłych do skutku zawartych umów abonamentowych i niezakupionych biletów. 

Jak wspomniałem na początku tekstu decyzję o zakupie – bądź też nie – pozostawiam Wam drodzy Czytelnicy. Byłbym wdzięczny o podzielenie się Waszym zdaniem lub doświadczeniem na temat tego projektu. 

Możecie je przesłać na mój adres e-mail: herrhamburger@gmx.de lub poprzez fanpejdż na Facebook: f/HerrHamburger . Wasze komentarze posłużą do kolejnego tekst na temat 9-Euro-Ticket. 

Z góry dziękuję i pozdrawiam. 

Lukas Soltysiak ala Herr Hamburger

www.herrhamburger.de