Częścią polityki integracyjnej Nadrenii Północnej-Westfalii jest nauczanie języka ojczystego (HSU). Zapewnienie nauczania języka ojczystego dla dzieci i młodzieży uczęszczających do szkół publicznych jest obowiązkiem państwa.
Pierwotnym celem HSU było wspieranie dzieci i młodzieży ze środowisk imigranckich „w szczególności jako podstawowy warunek powrotu do kraju ojczystego ich rodziców” w utrzymaniu lub nauce języka, którym się tam posługują. Zostało to również sformułowane w dekrecie prekursorskim do dekretu z 2009 r. Dziś ten cel wspierania „powrotu” zszedł na dalszy plan. HSU rozwinęła się w samodzielną usługę. Pojęcie „język ojczysty” w dużej mierze zastąpił termin „język ojczysty”, ponieważ dla wielu uczących się „język ojczysty” nie jest już „językiem ojczystym”. Innym używanym terminem jest „język rodzinny”.
HSU stanowi obecnie ofertę dla uczniów z międzynarodową historią rodziny, którzy dorastają dwu- lub wielojęzycznie w języku niemieckim oraz w jednym lub kilku innych językach.
Więcej informacji:
Kommunale Integrationszentren – Integrationsstelle NRW (Bezirksregierung Arnsberg):
https://kommunale-integrationszentren-nrw.de/herkunftssprachlicher-unterricht-0
Herkunftssprachlicher Unterricht (PDF w j. niem.):
https://www.schulministerium.nrw/sites/default/files/documents/Faktenblatt-HSU.pdf